KINO: Rogue One: Star Wars Story

http://a.dilcdn.com/
Originální název: Rogue One: A Star Wars Story
Žánr: Akční / Dobrodružný / Fantasy / Sci-Fi 
Vydání: USA, 2016
Délka: 133 min
Režie: Gareth Edwards
Scénář: Tony Gilroy, Chris Weitz
Hudba: Michael Giacchino
Hrají: Felicity Jones, Mads Mikkelsen, Alan Tudyk, Ben Mendelsohn, Diego Luna, Forest Whitaker, Riz Ahmed, James Earl Jones, Jimmy Smits, Warwick Davis, Donnie Yen, Wen Jiang, Jonathan Aris, Genevieve O'Reilly a další

Anotace: Rogue One: Star Wars Story je první z nové série samostatných filmů Lucasfilmu. Vypráví příběh skupiny netradičních hrdinů, kteří se dají dohromady, aby splnili odvážný a zdánlivě nemožný úkol: Ukrást plány Hvězdy smrti.
(Falcon)

Představovat legendární galaktickou ságu Star Wars v dnešní době nejspíše nemá smysl, zvláště pak od té doby, kdy práva ke společnosti Lucasfilm odkoupil Disney a produkty právě s touto tematikou doslova rychlostí blesku zaplavily svět. Pokud k sobě budeme upřímní, jistě uznáte, že nové filmy si získaly mnohé fanoušky, ale zároveň s tím ztratily značnou část těch starých. Nicméně kdyby se někdo pokusil tvrdit, že na novinku Rogue One není přinejmenším zvědavý, je to lež jako věž. Soudě podle toho, s čím jsem se zatím setkala, lze usuzovat, že v rámci tohoto témata existují zpravidla dvě skupiny: ti, kteří Rogue One milují a ti, kteří ho nenávidí. Možná právě proto vás nyní překvapí, že já sama nepatřím ani do jedné z nich.

We have hope. Rebellions are built on hope!

Samotný nápad  - navázat příběh na zmínku v někdejší Nové naději o získání plánů Hvězdy smrti  - nebyl vůbec špatný. Nicméně zpracování jako takové už zdaleka tak slavné nebylo. První veliká výtka přichází hned v počátečních vteřinách - chybí zde naprosto typická úvodní znělka spolu s několika větami objasňujícími situaci. Co naplat, že ve skutečnosti ve filmu nijak nechyběla a prakticky vzato nebyla vůbec potřeba, jenže právě tenhle malý detail zkrátka a jednoduše ke Star Wars neodmyslitelně patří.

http://www.starwarsnewsnet.com/
Pokud se pak zaměřím na děj jako takový, nejspíše není od věci si úvodem ujasnit, že pro SW ságu je naprosto typické, že první polovina příběhu je lehce roztahaná, zlehka naťukává problematiku a seznamuje diváka s prostředím, přitom ovšem graduje, až vyústí do závěrečné bitvy a zpravidla i souboje se světelnými meči. Možná právě proto je lehce zavádějící, když si uvědomíte, že nic z toho u Rogue One tak úplně neplatí. Ano, první polovina byla roztahaná, jenže vyloženě nuceně, byla předvídatelná, a proto některé části mohly působit takřka nudným dojmem. Naopak závěrečná bitva byla vtěsnaná na tak malém prostoru a zbytečně urychlená, až to bilo do očí. Zkrátka a jednoduše tvůrci toho chtěli zapracovat příliš mnoho do mála - a ne vždy se jim to zcela vydařilo. Přitom příběh sám o sobě nebyl vůbec špatný. Přestože celý tento film byl ve své podstatě nastavovaný, nepůsobil tím dojmem, protože se tvůrci chytili něčeho, co už známe, co do světa Star Wars zapadá. Jenže právě zmiňované chyby mu značně ubraly na kvalitě.
Abych ale jen nehanila, vesměs všechno z toho se dá v rámci možností akceptovat vzhledem ke skutečnosti, že se má jednat jen o vedlejší a doplňující příběh. Díky tomu se dá skousnout i krkolomný název (A Star Wars Story? Prosím!) a zcela odlišná atmosféra od hlavní ságy. Zatímco původně snímky s touto tématikou byly nabité humorem a často působily téměř jako groteska, Rogue One se sice o tyto kousky místy také pokouší, ale vzato kolem a kolem od začátku do konce se ve vzduchu vznáší především vážná atmosféra. Což koneckonců souvisí i se závěrem, který se mi líbil opravdu hodně, ale zároveň by si malá část mé duše přála, aby to celé dopadlo úplně jinak.

We’ll take the next chance, and the next, until we win or the chances are spent. You’re all rebels, aren’t you?

Velkou výhodou dalších a dalších science fiction snímků je neustálý vývoj technologií a nových efektů, kterým musím dát velký palec nahoru, až na jednu výjimku. Je pochopitelné, že ve snaze zachovat dobovost, se na scéně kromě Darth Vadera měly objevit i další původní postavy a vzhledem k tomu, že od té doby uplynula dlouhá řada let, žádná z nich nezůstala stejně mladá jako kdysi nebo dokonce už ani není mezi námi. Proto bylo zapotřebí několika projekcí. Co se generála Tarkina týče, divák si dokázal na lehké úpravy zvyknout, ale zcela počítačová Leia v závěru snímku... to prostě ne. Je také dobré zmínit, že původní hudba ustupuje do pozadí, což je způsobeno náhradou Johna Williamse Michaelem Giacchinem, který má na svědomí kupříkladu melodie ke Star Treku. Jenže Star Wars není Star Trek, a tak i když se sem tam původní motiv mihl, nemohla jsem si na nový podklad zvyknout.

http://www.obrazor.cz/
Většina postav měla potenciál a dobře našlápnuto, přesto velká část charakterů působila poněkud nedotaženě. Neprošly žádným větším vývojem, až na výjimky nám neukázaly své silné a slabé stránky.
Asi nejlépe na tom byla Jyn Erso v podání sympatické Felicity Jones. Měla osobní kouzlo i jistý šarm a hlavně byla paličatá a tvrdošíjně si stála za svým. K zahození nebyl ani Cassian Andor, jehož ztvárnil Diego Luna, nicméně po celý film jsem sváděla vnitřní dilema, jestli ho milovat nebo nenávidět. Svým způsobem to dodnes nevím, ale svým jednáním i vystopováním se mi tenhle povstalec dostal až pod kůži. Chirrut Imwe (Donnie Yen), Baze Malbus (Jiang Wen), Bodhi Rook (Riz Ahmed), Galen Erso (Mads Mikkelsen), ředitel Krennic (Ben Mendelsohn) nebo Saw Gerrera (Forest Whitaker) - ti všichni byli skvěle vymyšlení a rozevíraly se před nimi mnohé vyhlídky, jenže jim nebyl poskytnut dostatečný prostor, ve kterém by se pořádně předvedli. Závěrem musím zmínit samozřejmě i extrémně temného Darth Vadera a co by to bylo za SW, kdyby se v hlavních rolích neobjevili i roboti? Od toho zde byl přeprogramovaný imperiální droid K-2SO s hlasem Alana Tudyka, který měl mimo jiné obstarávat také humornou složku. Budiž mu k dobru, že některé hlášky dokázaly skutečně pobavit - ale ani zdaleka ne všechny.

I'm one with the Force, the Force is with me.

https://4.bp.blogspot.com/giphy.gif

Přes to všechno, co již bylo řečeno, a ačkoliv to povětšinou může vyznít spíše negativně, lhala bych, kdybych se pokoušela tvrdit, že se mi Rogue One nelíbil. Má fanouškovská dušička truchlí nad mordováním původní ságy čistě za komerčními účely, nicméně zároveň jásá, poněvadž se tohoto fantastického světa, který před lety George Lucas vymyslel, nechce vzdát. Loni v prosinci jsem psala recenzi na The Force Awakens. Tehdy jsem z ní byla nadšená, ale když teď na film pohlížím zpětně a víc do hloubky, zřetelně vidím, jaká slátanina, jež nepřinesla zhola nic nového, to ve skutečnosti je. Proto je důležité shlížet na Rogue One především s nadhledem - a potom i přes veškerá pochybení a nedokonalosti se vám tahle jednohubka bude možná líbit.


75%

Pro větší objektivitu ještě závěrem dodám, že snímek hodnotím na základě zhlédnutí 2D verze v originálním znění s titulky.

RIP
Carrie Fisher 1956-2016

8 komentářů:

  1. Film jsem zatim nevidela a ani nespecham. Ja jsem fanda starych SW, hlavne puvodni trilogie... A ty novejsi uz jsou pro me jen tahani prachu z toho tematu...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ono to taky samozřejmě nic jiného než "tahání prachu" není. Já sama jsem taktéž především příznivce původní ságy a s oblibou říkám, že jsem se řadila mezi skalní fanoušky ještě v době, kdy to nebylo v módě, nicméně pokud se k tomu naskytne příležitost, přinejmenším ze zvědavosti se na nové kousky ráda podívám :)

      Vymazat
  2. Na film se chystám v nejbližší době, tak jsem zvědavá, co na něj řeknu. Přítelem samoúčelných nastavovaček moc nejsem, ale toto by snad zklamat nemělo :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To já taky ne. Myslím, že když se na RO budeš dívat se zmiňovaným nadhledem, zas tak moc by tě zklamat nemělo.

      Vymazat
  3. Skvělá filmová recenze :) Na film se sice chystám, ale jsem spíše skeptická :) Nejsem typický fanoušek SW, protože mám v oblibě především nové díly - epizody 1-3 :D Ale v přístupu k Rogue One jsem opatrná, protože do té hlavní dějové linky moc nezapadá..No uvidíme, jak na mě film zapůsobí :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Myslím, že ze starých fanoušků byla skeptická naprostá většina - ale nakonec to stejně nějak dopadne :)
      Když nad tím nepřemýšlíš stylem, že první tři epizody prozradily už předem věci, které měl divák původně jako "tajemství a překvapení", tak ty filmy jsou jednoznačně fantastické.
      Přeju ti, aby se ti RO (aspoň tak jako mně) líbil :)

      Vymazat
  4. Já jsem u Rogue One z nějakého důvodu už téměř od první čtvrtiny vyloženě trpěla. Možná za to mohli dva kluci, kteří seděli nedaleko ode mě a v průběhu celého filmu nadávali. Přesto mám však pocit, že já a Rogue One jsme si nesedli.
    K ani jedné z postav jsem si nebyla schopná vytvořit jakýkoliv vztah (a to jsem se na Jyn tak moc těšila!), takže jsem na konci maximálně jásala, že už budu moct jít domů. Ani násilně vecpaná romantika to příliš nevylepšila.
    Chvíli jsem se taky soustředila na dialogy a kdybych si odmyslela obraz, dalo by se to celkem dobře použít jako repliky do Naruta. Aby bylo jasno, nemám nic proti Narutovi (ještě ve třinácti letech jsem to totálně žrala), ale víte jak to myslím. Prostě byly hloupé a ohrané, až to bolelo.
    Hrozně mi chyběly, takové ty typické Star Wars prvky, jako například už zmíněná úvodní znělka, skvělá hudba, střídání scén alá PowerPoint nebo klasické hospodské scénky, na nichž se vždycky pěkně vyřádili filmoví výtvarníci a moc hezky se na ně koukalo.
    Ani děj mě upřímně nijak neokouzlil, i když celá ta věc okolo Hvězdy smrti zněla vážně jako dobrý nápad. Ale asi bych ho docenila více, kdyby mě kdesi v polovině nepřepadl úplný skepticismus k celému tomuto počinu a já přestala dávat pozor.
    Jediným světlým bodem celého večera byl kelímek s Darth Vaderem. Dokonce jsem té paní u pokladny nemusela ukazovat, která postavička to je. :D
    Skvělá recenze, mimochodem. :) A doufám, že jsem potenciální návštěvníky kina příliš neodradila, protože lidem se ten film většinou celkem líbil xD

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Začátkem mockrát díky za tak rozsáhlý názor! :)
      Jak jsem říkala, vesměs všechny postavy se mi zdály nedotažené, u Jyn mi připadalo, že na tom je z tohoto pohledu asi nejlíp, ačkoliv nemůžu říct, že by to z ní hned dělalo mého nového idola číslo jedna. Abych pravdu řekla, já jsem tam příliš romantiky ani nezaznamenala... pro mě to bylo od začátku do konce vážně pojaté a teď mě napadlo ještě přízvisko depresivní. Jo, bylo to hrozně depresivní!
      To s Narutem naprosto chápu a musím říct, že ses tím trefila do černého, sama bych to lépe nevyjádřila.
      Teď koukám, že na to střídání scén jsem úplně zapomněla! Další detail, který plní v celém filmu takřka nulovou funkci, ale prostě tam MÁ být.
      Kdo by dneska neznal Darth Vadera? Jo, na ty časy, kdy lidi, jakmile slyšela Yoda, se ptali "Jakej Lojza?", mi vlastně docela chybí :D

      Děkuju moc, vážím si toho :) Já myslím, že ne. Nechtěla jsem to tam moc zmiňovat, ale řekla bych, že film se líbil hlavně lidem, kteří o původní ságu nejeví příliš zájem a naopak jsou spíše nadšenci všech těch moderních roztahaných marvelovek a DC (viz megapovyk kvůli Suicide Squad) a zakládají si (mnohdy na zcela nesmyslných) bitkách, přestřelkách a super počítačových efektech - a těch je v dnešní době bohužel strašně moc... každopádně všechno je to čistě subjektivní, z vlastních zkušeností vím, že zapojovat se do hromadných diskuzí na tohle téma je o kejhák :)

      Vymazat

Děkuji za komentář, nezapomeňte za sebou nechat stopu v podobě odkazu na blog a přidat se k mým pravidelným čtenářům, aby vám nic nového na blogu neuniklo. Hezký zbytek dne přeji! ♥

© Lory Humble 2015 | Všechna autorská práva vyhrazena. Používá technologii služby Blogger.